Webwinkel Lokale Bedrijven (gemeente Buren)

WANDER


Alweer ruim vijftig jaar geleden geboren in het dorp Lienden (Huize Vredelust), op dat moment een dorpje van rond de 1500 – 2000 inwoners (denk ik). Het leven in de Betuwse dorpen speelde zich toen bijna in zijn geheel tussen de dijken af, één van de weinige uitstapjes was het bezoek aan een school. De middelbare scholieren gingen richting Kesteren, Rhenen, Tiel en een enkeling op de fiets naar Veenendaal.


Wat is er veel veranderd in de Betuwse dorpjes


Gedurende de jaren heb ik veel in het dorp zien veranderen. Toen mijn dochter Amber zeven (1998) was stelde ze de vraag; toen jij zeven was, wat bestond er toen allemaal. Een mooie vraag, maar best wel confronterend, de verschillen met mijn onbezorgde jeugd.


Lienden is ondertussen 3 keer zo groot geworden, veel kleine winkels zijn verdwenen en kleinschalige boeren zijn er bijna niet meer. In mijn jeugd kon je bij Jo nog een kauwgombal halen voor een cent, bij de Vivo paprikachips (bij Wim), een Caramakplak bij de schele bakker, meerijden met Vessem (paard en wagen), paar boodschappen bij Coen Baars, paar knopen bij Florijn of Doornebal, koekenpan bij Tins, foldertje drukken bij Harteman, snoekvisjes bij mevrouw van Harn, kleding laten stomen bij van Zetten, gebroeders Budding kwamen met hun groentekar langs, van Zetten reed nog rond met de SRV wagen, bandje laten plakken bij Juul en een paar spijkers kon je halen bij Jan van Dam, tanken bij van Ommeren, een paard beslaan bij Merkestein, Van Ingen voor van alles, Gebr. Loo veevoer, Heusinkveld de schoenmaker, van Hal voor olie en kolen, meerdere bakkers, kappers, timmerbedrijven, verfwinkels, fotografen en dan vergeet ik er vast nog een aantal).


Maar ook op het sociale vlak, paaltjesvoetbal op het plein bij de Waterstraat, zwembad kraken (ouders deden toen gewoon mee) bij mooi weer zwemmen in het Leeg of in de Lange Wei. Daarnaast veel activiteiten voor de jeugd, huttenbouwen tijdens de laatste week van de vakantie, dropping georganiseerd door de buurtvereniging, schaatsen bij Bart de Bom. En heel belangrijk, je kon overal onbezorgd buitenspelen, want de ouders hielden een oogje in het zeil.


Op latere leeftijd hielden we een grote BBQ, kwamen we wat de kort, konden we tot in de nacht terecht bij Coby Budding. Eén keer per jaar ging het dak eraf bij het oranjebal (bijna het hele dorp danste op de muziek van de New Four) Konden gaan stappen in de buurt, ik zelf ging naar Kick 80 (voorheen Kick 70) en andere naar de Roskam in Ommeren.


En iedereen kende elkaar en deed veel met elkaar.


Op dit moment is Amber 28, studeerde in Veenendaal, Utrecht en Nijmegen, gaat o.a. uit in Tilburg, bezoekt een muziekfestival in Duitsland en plaats haar bestellingen overal in de wereld!  En doet haar boodschappen bijna in zijn geheel online.


Jaren geleden kwam de postbode gewoon post brengen, nu zijn het vooral pakkettenbezorgers geworden.







Veranderingen hoeven niet verkeerd te zijn, maar maak mij wel zorgen over de leefbaarheid van de dorpen en het welzijn van vooral de ouderen onder ons.

Mijn ervaring in webwinkelland


In 2006 gestart met het maken van een webwinkelmodule (rond de 16000 uur aan besteed), in 2010 online gegaan, in 2014 een samenwerking gestart met de Tuinen van Appeltern en met de hoveniers van Dutch Quality Gardens


In al die jaren veel geëxperimenteerd en onyzettend veel geleerd (in positieve en negatieve zaken). Met mijn producten sta ik eigenlijk altijd op bladzijde 1 van Google en soms met 2 of 3 posities (nu met 34 webwinkels actief). De ranking in Google is in al die jaren op een organische manier tot stand gekomen (dus nooit betaald voor een hogere ranking (dit werkt ook niet voor op de lange duur, zo gauw je stopt met betalen, is de hoge ranking ook weer weg).


VOORBEELDEN (u kunt op de naam klikken)


Tuinen van Appeltern tuinwebshop

Tuinwebwinkel XXL

Tuinwinkel Eindhoven

Tuinwinkel Rotterdam

Tuinwinkel Den Haag

Webshop hoveniersbedrijf Groen en Groei




Al jaren loop ik met het idee om een webwinkel te beginnen met lokale bedrijven, bestemd voor de lokale inwoners. Het hoofd boven water te houden is vooral voor de kleinere winkeliers steeds lastiger en anderzijds wordt het voor veel inwoners ook steeds lastiger om boodschappen te doen (sommige dorpen hebben gewoonweg geen winkels meer). En beide problemen wil ik nu met al mijn ervaring gaan aanpakken, graag met lokale winkeliers, producenten, telers, kwekers en agrariërs.


Het concept bestaat niet alleen uit 15 webwinkels, maar gaan ook letterlijk bij de mensen langs om boodschappenlijstjes op te halen.



In de tijdlijn hieronder geeft een beeld hoe het één en ander in de loop van de jaren is veranderd. 


Tijdlijn dorpen gemeente Buren


jaren veertig - vijftig


In de jaren veertig en vijftig (in de jaren dat mijn ouders werden geboren) teelden de meeste inwoners van een dorp hun groenten zelf. Daarnaast hadden ze kippen voor de eieren en voor het vlees, sommige hadden een aantal varkens om vet te mesten en een koe voor de melk. Tussen 1945 en 1955 werden er veel baby’s geboren. De bekende Babyboom!


Dorpen in de Betuwe werden vanaf dat moment steeds groter. Het was de tijd dat er steeds meer ambachtelijke winkels zich in de dorpen gingen vestigen.


Jaren zestig


Vooral aan het einde van de jaren zestig en gedurende de jaren zeventig groeide de vraag naar nieuwe woningen gigantisch. De baby’s van de Babyboom kregen nu zelf kinderen. Dorpen in de Betuwe werden vanaf dat moment nog groter. Naast ambachtelijke winkels verschenen ook de eerste buurtwinkeltjes. Ruimte voor boeren met een gemengd bedrijf.


jaren zeventig - tachtig


Volgende stap, de auto werd voor veel gezinnen betaalbaar. Het waren de jaren dat veel buurtverenigingen ontstonden, er werd veel georganiseerd en de jeugd had voldoende plekken om zich bezig te houden. Door de auto gingen veel mensen in plaats van de lokale winkel te bezoeken, inkopen doen in de “Stad”. Winkels in de dorpen verliezen vanaf dat moment steeds meer klanten en na de intreding van de eerste “SUPERMARKTEN”, kwamen ze nog meer onder druk te staan.


jaren tachtig – 2010


Vanaf de jaren tachtig tot ongeveer 2010 is de trend: Hoe groter hoe beter!

Kleine boeren verdwijnen, ze maken plaats voor grootschalige agrarische bedrijven.

En voor de mensen telt: Gemak onder één dak! Winkels verdwijnen in een rap tempo uit de dorpen.

Vanaf 2010


Vanaf +/- 2010 zijn er twee hoofdstromen op gang gekomen:


Gemak onder één dak XXXL!

De retailers zijn nog groter geworden, nu en XXXL supermarkt met groenteplein, brood uit eigen oven, enz. Ze bepalen de prijs, de scheefgroei tussen prijs boer/producent en prijs consument is nog nooit zo groot geweest.


Thuis online shoppen

Nog meer winkels verdwijnen (in een aantal dorpen kun je zelfs de eerste levensbehoeftes niet meer halen), veel winkels hebben moeite om hun hoofd boven water te houden, dorpen vergrijzen, zorgvraag stijgt, steeds meer mensen leven in eenzaamheid, jongeren vertrekken richting de stad, de scheiding tussen mensen met of zonder digitale kennis wordt steeds groter, de boer verkoopt zijn producten tegen een minimale prijs aan de retailer, de leefbaarheid en het welzijn van het platteland staat onder hoge druk!


WAAROM GEZAMENLIJKE WEBWINKEL?


Ten eerste om goed te vermelden is: Een webwinkel alleen beginnen is te laat! Voordat uw producten op de eerste bladzijde van Google staan, gaan er jaren voorbij. Meestal beginnen ondernemers enthousiast aan een eigen webshop, maar houden het in de loop van de jaren niet zo goed bij. De verkoop is niet wat ze verwacht hadden en de webshop die ze met veel enthousiasme waren begonnen, verdwijnt weer. De uitzonderingen zijn: wanneer een ondernemer een uniek product aanbieden of posities in de zoekmachines kopen (hier zitten kosten aan die gauw hoog kunnen oplopen).


Als je het alleen doet                                          


1.   Hoge kosten   

2.   Veel werk in opbouw content   

3.   Gevonden worden is en blijft lastig

4.   Kleine stapjes (vaak jaren wachten op resultaat)

5.   Bekend in een klein kringetje

6.   Weinig fysieke klikken, daardoor weinig opwaardering door zoekmachines

7.   Door te weinig activiteiten (dagelijks moet er aan de webwinkel worden gesleuteld, dit is voor een kleine ondernemer lastig) door het gehele jaar, weinig

      waardering door zoekmachines                             


Als je het met elkaar doet


1.   Lage kosten

2.   Content opbouw gaat snel

3.   Zeer snel vindbaar in zoekmachines

4.   Kans om snel bij te schalen

5.   Nieuw Concept, snel bekend bij de media en snel bekend bij de potentiële klant.

6.   Door content opbouw en aanpassingen van producten, een hoge waardering door zoekmachines

7.   Profiteren van andere producten in de webwinkel


Andere redenen om mee te doen zijn:


1.   Eerlijke prijs, zitten weinigschakels tussen.

2.   Kortere lijnen / korte keten

3.   Snelle bekendheid aan streekproducten

4.   Nieuw verdienmodel

5.   Mogelijkheid om efficiënt te zijn in bezorging / transport

6.   Duurzamer

7.   Ook meer bekendheid (zichtbaar) voor de “winkel”

8.   Lokale afzetmarkt versterken

9.   Versterken van de positie in de handelsketen

10. Stimuleren verkoop aan huis via de digitale weg

11. En als voorbeeld, je brood verkopen in een plek waar geen brood te koop meer is!


Kunnen we met dit concept opboksen tegen de gevestigde orde?


Zekers, waarom? Partijen zoals Bol.com, Coolblue en Amazon richten hun peilen vooral op de Nederlandse markt en niet de lokale markt. Bij ons krijgen ze een gezicht, we staan dichtbij (Letterlijk en figuurlijk).

WIE KUNNEN ER MEE DOEN?


Elk bedrijf wat gevestigd is in de gemeente Buren kan deelnemen, dit met producten, maar ook met diensten (offerte aanvragen, bij de offerte aanvragen, worden de zgn leads naar twee bedrijven gestuurd).


Er zijn wel een aantal uitzonderingen, namelijk; Er is geen plek voor dubbele producten en/of diensten.


Voorbeeld;


Een verse Savooiekool kan door één bedrijf worden aangeboden niet door twee of drie bedrijven. Wel kan een kant en klaar maaltijd Savooienkool, zaad Savooienkool of een jong plantje Savooienkool worden aangeboden. De enigste uitzondering kan capaciteit van een deelnemend bedrijf zijn (wordt eerst met dat bedrijf besproken).


De zogenaamde webwinkel cowboys kunnen niet meedoen, de samenwerking gaan we aan voor minimaal vijf jaar.


Belangrijk: Wie het eerst komt wie het eerst maalt (kleinere winkels, ambachtswerk en kleinschalige agrariërs hebben voorang).


Er is geen ruimte voor ruis, afspraak is afspraak, kom een bedrijf zijn afspraak niet na, dan volgt eerst een gesprek, daarna een gele en daarna een rode kaart. Immers het succes wordt in webwinkel bepaald door de zwakste schakel!

WAT WORDT ER VAN DE DEELNEMERS VERWACHT?


Alle producten moeten door u verwerkt worden in een Excelsheet (De opzet verzorg ik)


Aanleverspecificaties per product


Voor ieder product ontvangen we graag een aantal specifieke gegevens/bestanden.


• EAN-Code of ISBN-nummer of artikelnummer;
• Omschrijving van het product;

• Kenmerken product;
• Producteenheid;
• Consumentenprijs;
• 1 High-Res productfoto (dit mogen er maximaal 3 per product zijn);
• 1 HD/4K productvideo;
• Bezorgkosten Nederland (wanneer van toepassing);
• Bezorgkosten België (wanneer van toepassing);
• Levertijd per product;

• Voorraad (wanneer dit van toepassing is);

• Periode van levering (kan zijn dat producten alleen in mei geleverd kunnen worden)

• Vakantietijd (de periode dat uw bedrijf dicht zit);

• Vermelden verkoop op Zondag (in het systeem kunnen we producten op de zondag uitschakelen)

• LET OP! (hier kan een boodschap komen te staan richting de consument);


De uiteindelijke excelsheet kunt u zelf in het systeem uploaden, dus wanneer er een wijziging is, kan dat op elk gewenst moment in het systeem worden verwerkt.


Aanleverspecificaties diensten (offerte aanvragen)


* Dienst (bijvoorbeeld: Gazon aanleg / graszoden);

• Omschrijving dienst;

• Tijdsduur offerte;

* Geldigheidsduur offerte;


Gegevens bedrijf


* NAW gegevens;

* Mailadressen (boekhouding / afdeling bestelling);

* Bankgegevens (rekeningnummer waarop de betalingen moeten plaatsvinden);

* Logo (digitaal);

TIJDLIJN (PLANNING)


JULI / AUGUSTUS / SEPTEMBER 2019


* Werving bedrijven (nieuwe deelnemers)


SEPTEMBER 2019


* Half september zijn er twee bijeenkomsten voor de deelnemende bedrijven (uitleg excelsheet)

* Tot eind september is het mogelijk als bedrijf deel te nemen (1e fase)


OKTOBER 2019


* Begin oktober zijn er twee bijeenkomsten voor de deelnemende bedrijven (uitleg excelsheet)

* Eind oktober oplevering website (1e fase)


NOVEMBER / DECEMBER 2019


* Inlezen producten en diensten in de 15 webwinkels

* Gesprekken voeren met o.a. dorpshuizen (afhaalpunten)


JANUARI / FEBRUARI 2020


* Oplevering webwinkels

* Start reclamecampagne (digitaal en folders)

* Bijeenkomsten (3x) voor inwoners (uitleg werking webwinkel en boodschappenlijst)


MAART 2020


* START VERKOOP!


MEI 2020


* 1e Evaluatie ronde


JUNI 2020


* Inschrijving tweede ronde


SEPTEMBER 2020


* Begin september zijn er twee bijeenkomsten voor de deelnemende bedrijven (uitleg excelsheet)

* Tot eind september is het mogelijk als bedrijf deel te nemen (2e fase)


JANUARI 2021


* 2e Evaluatie ronde

ELKE KERN EEN EIGEN WEBWINKEL!


Elk dorp krijgt zijn eigen webwinkel (en stadje Buren), de belangrijkste reden is dat elke kern een eigen spaarpotje (welzijnsbudget) krijgt. Bij elke bestelling wordt er een bedrag in het welzijnsbudget gestort. Dus wanneer er een bestelling geplaatst wordt via de webwinkel van Ommeren, dan vloeit er een bedrag in het welzijnsbudget van Ommeren.


ZO WERKT HET (welzijnsbudget)

 

Het welzijnsbudget is bedoeld om inwoners van een kern uit te dagen actief bij te dragen aan de leefbaarheid in hun eigen straat, buurt of dorp.

 

Wie kan een idee of wens indienen?

 

Iedere inwoner van een kern kan een idee of wens aandragen (via het online formulier).

 

Hoeveel is er te besteden?

 

Het bedrag wat er te besteden is, bestaat uit twee geldstromen. Een vast bedrag (dit is een vast bedrag dat door de deelnemende bedrijven uit de gemeente Buren wordt ingelegd en een variabel bedrag. Het variabel bedrag is een marge van de verkoopprijs in de "webwinkel Kern".

 

Voorwaarden

 

Voor het indienen van nieuwe initiatieven / ideeën zijn een aantal spelregels opgesteld. Deze zijn bedoeld om enige richting te geven, maar zijn zo geformuleerd dat er veel ruimte is bij het indienen van de initiatieven.

 

Activiteiten en projecten moeten passen binnen één of meer ondergenoemde kaders De activiteit zorgt voor: 

 

* een schone leefomgeving, met een goede technische staat;

* het vergroten van het veiligheidsgevoel;

* het stimuleren van duurzaam gedrag;

* het bevorderen van de leefbaarheid;

* het bevorderen van de sociale samenhang;

* het bevorderen van de arbeidsparticipatie.

 

Naast de inhoudelijke kaders zijn er ook een aantal aanvullende randvoorwaarden opgesteld:

 

* het initiatief is niet strijdig met de wet en de gemeentelijke regelgeving;

* het initiatief dient geen privébelang;

* er moet sprake zijn van voldoende zelfwerkzaamheid door de bewoners;

* bewoners treden op als opdrachtgever;

* er is aantoonbaar draagvlak in de buurt / wijk / dorp;

* het initiatief mag niet leiden tot extra kosten in de toekomst voor de gemeente Buren

 

Wie bepaald waar het budget naartoe gaat?

 

De inwoners van de kern bepalen het, simpeler kunnen we het niet maken.

 

Welke onderwerpen vallen binnen of buiten de aanvraag?

 

In principe mag elk idee worden ingediend, als het maar ten goede komt aan de leefbaarheid van de Kern. En de aanvraag moet uiteraard voldoen aan de spelregels die zijn gesteld onder 'zo werkt het'.



TEVENS IS HET DE BEDOELING DAT ER IN ELKE KERN EEN AFHAALPUNT WORDT GEREALISEERD


WIE KUNNEN ER BESTELLEN?


Alle inwoners van de gemeente Buren kunnen bestellen (Dus inwoners uit Asch, Beusichem, Buren / stadje, Buurmalsen (deel gemeente Buren), Eck en Wiel, Erichem, Kapel-Avezaath (deel gemeente Buren), Kerk-Avezaath, Ommeren, Ingen, Lienden, Lingemeer, Maurik, Ravenswaaij, Rijswijk, Zoelen en Zoelmond.


Daarnaast (als u dat als deelnemer wilt) Nederland en België, LET OP! u dient dan wel de bezorging in eigen beheer te doen!

HOE WORDT EEN BESTELLING AFGEHANDELD?


1.  Klant bestelt én betaalt een product
2.  Klant ontvangt de factuur
3.  Deelnemer ontvangt de creditfactuur
4.  Deelnemer ontvangt de pakbon
5.  Webshop-beheerder geeft aan klant door wanneer het product geleverd wordt (klant kan dit aangeven)

6.  Deelnemer zet de bestelling klaar met pakbon

7.  Bestelling wordt opgehaald door het bezorgteam

8.  Bezorgteam zorgt voor de bezorging
9.  Boekhouding en webshop-beheerder controleren de factuur;
10.Bij goedkeuring wordt de creditfactuur uitbetaald (1X PER WEEK).

WAT ZIJN DE KOSTEN?


OPSTARTKOSTEN € 160,00 (ÉÉNMALIG)


VERWERKING BEDRIJFSGEGEVENS

SCHRIJVEN PRODUCTSCHEMA + UITLEG OP LOCATIE


JAARLIJKSE VASTE KOSTEN € 235,OO (PER JAAR)


HOSTING KOSTEN

DOMEINKOSTEN

ONDERHOUDSKOSTEN

VERNIEUWINGEN

RECLAMEDOELEINDEN

BIJDRAGE AAN WELZIJNSBUDGET (€ 20,00)


VARIABELE KOSTEN (MARGE BIJ VERKOOP OF LEAD DIENSTVERLENING)


* Bedrag product tot € 1000,00 - 6% over verkoopprijs - 3% gaat naar het welzijnsbudget

* Bedrag product € 1001,00 tot € 3000,00 - 5% over verkoopprijs - 2% gaat naar het welzijnsbudget

* Bedrag product boven de € 3000,00 - 4% over verkoopprijs - 2% gaat naar het welzijnsbudget

* € 1,50 per lead - € 0,50 gaat naar het welzijnsbudget (offerte aanvragen)


Bedragen zijn exclusief 21% BTW.





                   VOORBEELD BEGIN BLADZIJDE WEBWINKEL                                                  VOORBEELD BLADZIJDE WEBWINKEL MET SUBGROEPEN

                          (HOOFDGROEPEN / CATEGORIEËN)     



WILT U MEE DOEN AAN DIT CONCEPT? VUL DAN HET ONDERSTAANDE VELD IN!

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Copyright Wander van Laar © All Rights Reserved